INHOUDSOPGAVE
- Wat zijn automatiseringen?
- Triggers
- Acties
- Automatisch een e-mail versturen
- Verstuur een melding
- Vul een veld
- Leeg veld
- Wijzig CRM entiteit veld
- Datalijst item aanmaken
- Datalijst item aanpassen
- Datalijst items aanmaken
- Datalijst items aanpassen
- Selectielijstklasse toepassen
- Zaak verlengen
- Deelzaak aanmaken
- Hoofdzaak aanmaken
- Takenlijst toevoegen
- Sjabloon toevoegen als document
- Gebruikersgroep toevoegen
- Status wijzigen
- Betaling's integratie
- Betrokkene koppelen aan zaak
- Verstuur bericht
- Betrokkene ontkoppelen van zaak
- Poststuk aanmaken
- Document verplaatsen
Wat zijn automatiseringen?
Het voordeel van een goed ingericht gedigitaliseerd zaakproces is dat alle herhaaldelijke en voorspelbare stappen kunnen worden geautomatiseerd. Iedere keer dat er een handeling plaatsvind naar aanleiding van een voorspelbare digitale trigger, waarvan bekend is wat het gevolg moet zijn, kan deze handeling ook door het systeem zelf worden uitgevoerd. Dit artikel laat zien hoe je dit kunt inrichten en wat de mogelijkheden zijn.
Om te beginnen is het goed om te weten dat een automatisering uit 3 onderdelen kan bestaan, waarvan één onderdeel optioneel is. (1.) Ieder automatisering begint met een zogenaamde trigger. (2.) automatiseringen kunnen aan de hand van verdere condities wel of niet op het moment van de trigger afgaan. (3.) Iedere automatisering bevat acties die (automatisch) gebeuren; dat waar je de automatisering voor bedoelt.
Ieder automatisering begint met een zogenaamde trigger. Een digitale gebeurtenis in het zaaksysteem welke, iedere keer wanneer deze plaatsvind, aanleiding kán zijn voor de automatisering. Op dit moment zijn de volgende gebeurtenissen mogelijk om in te stellen als trigger, een verklaring van iedere trigger volgt later in dit artikel:
- Bericht geplaatst
- Betrokkene toegevoegd
- Betrokkene verwijderd
- Document toegevoegd
- Document verwijderd
- Moment
- Nieuwe zaak
- Status wijzigt
- Taak afgerond
- Taak onafgerond
- Taak toegevoegd
- Taak verwijderd
- Transactie wijzigt
- Veld wijzigt
- Volgende mijlpaal wijzigt
Nadat een van deze triggers plaatsvind kan een automatisering nog kijken naar een aantal in te stellen condities. Dit zijn extra voorwaarden waaraan voldaan moet worden om de acties, die de automatisering automatisch aftrapt, uit te voeren. Deze condities zijn optioneel en kunnen kijken naar de waarden van zaakgegevens, gegevens van betrokkenen en/of actiehouders, gegevens van ontvangen of verstuurde berichten, documenten en gegevens omtrent de statussen en het procesverloop van de zaak. De meeste condities kunnen tot in detail kijken naar ingevulde gegevens.
Wanneer de aspecten van de zaak, die je in de condities nagaat, zo blijken te zijn dat ze overeenkomen met de situatie waarin je wil dat bepaalde acties worden uitgevoerd, gaat de automatisering af. De acties waaruit gekozen kan worden zijn de volgende: (ook deze acties worden verder in het artikel in meer detail verklaard)
Het menu waarin je de automatiseringen instelt, ziet er als volgt uit:
Triggers
In het volgende gedeelte wordt met het "afgaan" van een automatisering bedoeld dat de condities worden nagegaan. NIET dat de acties per se worden uitgevoerd, want het kan ook zijn dat de automatisering afgaat en het systeem constateert dat de er niet aan de condities wordt voldaan.
Bericht geplaatst
Wanneer er in de communicatie feed van een zaak een bericht wordt geplaatst, gaat de automatisering af.
Betrokkene toegevoegd
Wanneer een persoon of bedrijf als betrokkene aan de zaak wordt toegevoegd in het betrokkenenscherm van de zaak, gaat de automatisering af.
Betrokkene verwijderd
Wanneer een persoon of bedrijf als betrokkene uit de zaak wordt verwijderd in het betrokkenenscherm van de zaak, gaat de automatisering af.
Document toegevoegd
Wanneer er een document wordt toegevoegd aan de zaak in het documentenscherm van de zaak, gaat de automatisering af.
Document verwijderd
Wanneer er een document wordt verwijder uit de zaak in het documentenscherm van de zaak, gaat de automatisering af.
Moment
Wanneer er een bepaald moment in het zaakproces aanbreekt, gaat de automatisering af.
OF Wanneer er een bepaald moment aanbreekt zoveel tijd na of voor dit moment in het zaakproces, gaat de automatisering af. .
Nieuwe zaak
Wanneer een zaak net nieuw is aangemaakt, gaat de automatisering af.
Status wijzigt
Wanneer de status van een zaak wijzigt, gaat de automatisering af.
Taak afgerond
Wanneer een taak wordt afgerond, gaat de automatisering af.
Taak onafgerond
Wanneer een taak van afgerond naar onafgerond wordt gezet gaat de automatisering af.
Taak toegevoegd
Wanneer een taak wordt toegevoegd, gaat de automatisering af.
Taak verwijderd
Wanneer een taak wordt verwijderd, gaat de automatisering af.
Transactie wijzigt
Wanneer er een transactie gedaan is en deze slaagt, gaat de automatisering af.
Veld wijzigt
Wanneer de waarde in een informatieveld wijzigt, gaat de automatisering af.
Volgende mijlpaal wijzigt
Wanneer de volgende mijlpaal wijzigt, gaat de automatisering af.
Acties
Automatisch een e-mail versturen
Verstuurt een mail op basis van een sjabloon eventueel met bijlagen naar een betrokkene op basis van de hierover ingevulde gegevens in de zaak.
Verstuur een melding
Verstuurt een melding op basis van een sjabloon naar een betrokkene/actiehouder van een zaak.
Vul een veld
Vult een ingevuld of leeg informatieveld met vooraf bepaalde data / tekst.
Leeg veld
leegt een aangewezen informatieveld.
Wijzig CRM entiteit veld
Vult een reeks aan lege of ingevulde CRM - informatievelden met vooraf bepaalde data, vaststaand in de automatisering of op basis van ingevulde informatievelden in de zaak.
Wanneer er "Constant" gekozen wordt kan er in de automatisering een vaste / "constante" waarde worden ingevuld waarmee het veld gevuld wordt. Wanneer er zaak- of systeemveld wordt gekozen wordt het veld gevuld met wat er in het gekozen zaak- of systeemveld staat. Wanneer er "Leeg" gekozen wordt, wordt het veld geleegd. LET OP: wanneer je een veld in de entiteit onveranderd wilt laten door de automatisering dan laat je bij dat veld "Constant" staan en vul je niets in het veld in, dan blijft de oorspronkelijk aanwezige waarde onveranderd.
Datalijst item aanmaken
Maakt een rij in een datalijst in aan met alle verplichte aspecten van het informatieobject, op basis van ingevulde informatievelden in de zaak.
Datalijst item aanpassen
wijzigt bepaalde velden in een datalijst rij / item met nieuwe informatie, vaak op basis van nieuw ingevulde informatievelden van de zaak.
Datalijst items aanmaken
Maakt meerdere items / rijen in een datalijst tegelijkertijd aan.
Datalijst items aanpassen
Wijzigt meerdere items / rijen in een datalijst tegelijkertijd.
Selectielijstklasse toepassen
Past een vooraf bepaalde selectielijstklasse toe op een zaak of een document binnen een zaak of een deelzaak van een zaak of al deze dingen tegelijk.
Zaak verlengen
Verlengt de doorlooptijd van een zaak.
Deelzaak aanmaken
Maakt een nieuwe deelzaak aan.
Hoofdzaak aanmaken
Maakt een nieuwe zaak aan.
Takenlijst toevoegen
Voegt een vooraf bepaalde takenlijst toe aan een zaak.
Sjabloon toevoegen als document
Voegt een nieuw document toe op basis van een zaak.
Gebruikersgroep toevoegen
Voegt een gebruikersgroep toe aan de zaak.
Status wijzigen
Wijzigt de status van een zaak.
Betaling's integratie
Activeert de betalingsintegratie zodat er een betaling gedaan kan worden.
Betrokkene koppelen aan zaak
Koppelt een betrokkene aan de zaak..
Verstuur bericht
Verstuurt een nieuwe bericht op basis van een vooraf bepaald sjabloon, in het communicatiegedeelte van de zaak.
Betrokkene ontkoppelen van zaak
Ontkoppelt een betrokkene van een zaak, op basis van de rol / soort betrokkene.
Poststuk aanmaken
Maakt een poststuk aan.
Document verplaatsen
Verplaatst een aan de zaak toegevoegd document van het ene slot naar de andere specifieke plek in de zaak. Men kan kiezen uit item of groep. Het document verplaatst zich of naar een andere documentengroep en maakt een nieuwe plek / slot voor het document aan onderaan. Of het document wordt verplaatst naar een specifiek item / een specifieke plek onder dezelfde of nieuwe groep. Wanneer er al een document staat op de plek van het aangewezen item / documentslot, dan wordt de automatisering niet uitgevoerd.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren